maandag 25 januari 2016

Nederlands op de schop?Bij ons is het bijschaven en hoeft het niet op de schop!!

Ik zou als ideaal willen zien dat er sowieso drie lessen minimaal besteed worden aan omgangsvormen, normen en waarden bij Nederlands. Taal is een communicatiemiddel dat je goed moet leren in te zetten en ik vind het van groot belang dat tieners zich bewust worden van hoe ze communiceren, wat er allemaal bij komt kijken bij het verzenden van een boodschap en het ontvangen ervan, et cetera.
Presenteren krijgt onze aandacht en we zouden er discussiepunten aan toe moeten laten voegen. Dat zou perfect bij de presentatie bij een boek kunnen horen. Perfectioneren we ons literatuuronderwijs er ook nog eens bij. Laat de leerlingen zelf maar aan de interactie werken gedurende hun presentatie. Dan nog lijkt het me goed om het debat vaker in te zetten.
Aan literatuur en literatuurgeschiedenis wordt  hard gewerkt. Er wordt gevraagd om erover na te denken en de vraag om een stuk tekst uit de middeleeuwen te hertalen en er een modern verhaal van te maken, laat de leerlingen ook goed nadenken over taal. Dat als voorbeeld.
Het PWS als onderdeel van schrijfvaardigheid mogen we meer gaan sturen. Wat wordt er op het hbo verwacht, hoe kunnen we dus in het vo beter aansluiten? Ik heb daar mijn ideeën over en deze wil ik ook graag met de collega's uit gaan werken. Eerst maar eens contact leggen met het hbo en op de tweede plaats, maar niet minder belangrijk, zelf eens kijken hoe we schrijfvaardigheid naast het gedocumenteerd schijven in havo 3, 4 en 5 - zo ook op het vwo, bij kunnen gaan schaven. De nadruk moet komen te liggen op de vorm waardoor de inhoud ook beter ten uitvoer komt.
Het hoeft wat mij betreft op de KSE echt niet op de schop. We mogen wel hier en daar bijsturen en schrijfvaardigheid nog beter op de kaart zetten voor wat betreft de leerlijn ervan.

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...