donderdag 4 december 2014

Leesvaardigheid: macro-meso-micro


'Juf, ik begrijp die vraag niet.'De leerling wijst een alinea aan. Met dit schema kon ik toen heel makkelijk aangeven dat deze leerling wel lette op de zin zelf (micro) waarop de vraag betrekking had, maar dat hij er omheen moest lezen (de volgende alinea's: meso).
De leerlingen beginnen vaak lukraak aan de vragen. Aan de hand van dit kader probeer ik ze daarvan te weerhouden en als ze dat dan toch doen - en dat doen ze dan - en ze lopen stuk op de vragen, kom ik weer terug op het intensief lezen en het begrijpen van de hele tekst (macro).

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...