vrijdag 7 januari 2022

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?


Vandaag ga ik dat idee uitwerken. 

Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind dat het lang geleden is dat ik zoiets activerends gedaan heb. Dus ik ga ermee aan de slag. 

Voor de toetsweek gaan ze een recensie schrijven over het door hen tweede gelezen boek. Daarna laat ik de leerlingen  deze recensie herschrijven en mogen ze deze dus verfraaien met het oog op publicatie voor havo 4. 

Er moet een redactie komen die zorgdraagt voor de randvoorwaarden die bij de reader horen: kaft, titel, voorwoord, volgorde recensies. 

Het mooie van deze opdracht vind ik dat de leerlingen elkaar hopelijk motiveren om lezen interessanter te maken, en niet alleen omdat het moet. Ik denk dat deze manier van verbinden helpt. Tegelijkertijd zijn ze aan het schrijven en zijn ze aan het documenteren. Ook kijken ze kritisch naar eigen werk. 

Wat misschien nog wel het belangrijkste is: ik vind deze opdracht redelijk contextrijk. 

Ik bedenk me nu dat ik er ook de theorie in op laat nemen: Wat is een recensie? Hoe schrijf ik een recensie? En ik heb drie klassen: zal ik er één grote bundel van maken? Of drie verschillende? 

Ik ga dat nu even op een rijtje zetten. 


Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...