vrijdag 12 december 2014

Gedocumenteerd schrijven (9/11 en de jaren erna) en leesvaardigheid (havo 4)

Naast het lezen van boeken en het actief bezig zijn met de leerlingen met het verwerken ervan, ben ik plannen aan het bedenken voor gedocumenteerd schrijven en leesvaardigheid. De eerste betreft havo 5 en de andere is bestemd voor havo 4.
Alles omtrent gedocumenteerd schrijven is al geregeld op school: het onderwerp staat vast, de pakketten zijn uitgedeeld, de opdracht is er ook al. Nu nog de weg er naartoe.
Opdracht 1: simpel: nummeren en globaal doornemen van de artikelen (50 blz.)
Opdracht 2: belangrijke zinnen markeren, woorden die moeilijk zijn opzoeken
Opdracht 3: werken met expertgroepen: iedere groep is verantwoordelijk voor een aantal artikelen en maakt er een samenvatting van.
Opdracht 4: discussie-opdrachten
Opdracht 5: stijl - en spellingoefeningen
Opdracht 6: oefenopdrachten/ feedback van elkaar en herschrijven.
Nu bedenk ik ook dat ik een ingezonden brief uitkies en de leerlingen dus een alinea laat schrijven.

In havo 4 is leesvaardigheid aan de orde. De filmpjes van de heer Kuiper heb ik ingezet. Dus de hoofdstukken 1 tot en met 5 uit Nieuw Nederlands zijn  samengevat op een visuele manier. Nu maak ik uit elk hoofdstuk een tekst met met opdrachten met de leerlingen, zodat alle onderwerpen worden geoefend. Daarnaast mogen ze werken aan werkstuk 2 en aan leesboek 2. Ook ga ik van de week aan de slag met type vragen en het examen. Ook wil ik activerende opdrachten met elke tekst doen. Tekst opdelen in blokjes en iedereen vertelt zijn deel; type vragen bespreken en aan de hand daarvan een tekst geven en zelf vragen laten bedenken; laat de leerlingen zelf een tekstinhoud in de juiste volgorde leggen, enzovoort.

Nu ga ik aan de slag met werkstuk 2 van havo 4: één leerling vroeg nog om een verklaring bij de stromingen.



Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...