Het lijkt simpel, maar in deze betekent het 'simpel is meer'. Het blijft schrijfwerk. Het liefste wil een docent neem ik aan ontspannen luisteren en beleven. Helaas kan dat niet het geval zijn, want je moet alles wat je bedenkt onthouden en je moet wat je vindt onderbouwen. Ook kunnen leerlingen er later op terugkomen en dan heb je je bewijs hard nodig. Vandaar dan ook dit beoordelings-/beschrijvings-model.
Als je dit leest, kijk er eens kritisch naar en het zou fijn zijn als je verbeterpunten hebt. Misschien beoordeel jij als docent effectiever? Laat dat dan ook even weten.
Als laatste: ik heb ervoor gekozen om geen schaal aan de te bekijken punten toe te kennen. Ik merk al meerdere jaren dat dat bij een presentatie niet werkt. Dat omdat het echt mensenwerk is en uiteindelijk kijk je naar het totaalbeeld.
Hieronder staat het nakijkmodel:
Beoordelingsmodel presentaties SE havo 5
(2016)/Dat.-lesuur:
Voorstel: in twee kleuren beschrijven
bij duo’s
Klas/
Docent
|
Naam
|
Onderwerp
|
Cijfer
|
Opmerkingen
|
Min./sec. ->
|
Eerlijke
verdeling?
|
|||
Tekstvorm:
geslaagd?
Geslaagd
bij een zinvolle structuur en vorm.
|
Betoog
|
Beschouwing
|
Uiteenzet-ting
|
Mengvorm
beschouwing/
betoog
(als
op het C.E. vaker voorkomt)
|
Onderdeel
|
Elementen daaruit
|
Beschrijving
|
Oordeel/opmerking
|
Inleiding
|
Introductie
onderwerp? = creatie/passend/origineel
Geen
inhoudsopgave!
|
||
Aanspreken
publiek = wordt dat gedaan en valt er ook een stilte?
|
|||
Hoofdgedachte
= duidelijk aanwezig en vormt een brug tussen inleiding en kern?
|
|||
Kern: is er consequentie in
structuur/vorm, of zijn er zo maar deelonderwerpen bij elkaar geraapt? à
Vormt de kern dus één geheel?
|
Deelonderwerp
1
|
||
Deelonderwerp
2
|
|||
Deelonderwerp
3
|
|||
Deelonderwerp
4
|
|||
Deelonderwerp
5
|
|||
Slot
|
Samenvatting
en hoofdgedachte/conclusie komen duidelijk terug, half, of niet?
|
||
Gebruik
van signaalwoorden (turven en beschrijven)
|
Onderdeel
|
Beschrijving
|
Beoordeling/opmerkingen
|
Stemgebruik:
eentonig, intonatie, enthousiast, uit het hoofd geleerd?
|
||
Lichaamshouding
|
||
Ondersteunt
het non-verbale het verbale (armen als
verlengde van het oogcontact?)
|
||
Voor
de groep of weggekropen achter het bureau?
|
||
Oogcontact
met het publiek of te veel gericht op het bord?
|
||
Interactie
met het publiek/passief het verhaal doen
|
||
Gebruik
spiekbrief
|
||
Het
publiek: betrokkenheid/nieuwsgierig/….
|
Onderdeel
|
Beschrijving
|
Beoordeling/opmerkingen
|
Uiterlijk:
simpel is meer?/ creatief en aanvullend?
Te
duidelijk aanwezig?
|
||
Te
veel tekst of in balans met beelden?
|
||
Spelling
en stijl (turven en voorbeelden)
|
Onderdeel
|
Beschrijving
|
Beoordeling/opmerkingen
|
Correcte
zinnen
|
||
Signaalwoorden
|
||
Terugblik
|
||
Vooruitblik
|
Naam:
|
Naam:
|