vrijdag 7 januari 2022

Het zoveelste boek over literatuur(geschiedenis): wat een toegankelijk en mooi boek is dit!

 

Rond 2012 kreeg ik les van Bas Jongenelen aan de opleiding Master Nederlands bij Fontys in Tilburg en ik kende de enthousiaste verteltrant van deze docent al. Ik vond de manier waarop hij boeken met elkaar verbond en hoe hij daarover vertelde fascinerend. Alle studenten hingen aan zijn lippen en elk verhaal beleefde je mee, alsof je er zelf een rol in speelde. Ik zal deze inspirerende docent en zijn lessen nooit vergeten. 

Laatst heb ik nog naar twee podcasts geluisterd, waarin hij ook weer inzicht geeft over literatuur en waarin hij vertelde over zijn geschreven boek, hier links afgebeeld. Een paar uitspraken: 'Elk boek kun je zien als een 'mop' , een verzinsel' - natuurlijk bracht de heer Jongenelen nuances aan en 'Een boek, een verhaal dus, gaat altijd over iets bijzonders, iets nieuws, anders hoeft er geen boek over geschreven te worden. Dan wordt het niet verkocht en niet gelezen'. 'Nu is een gebruiksaanwijzing bij een apparaat geen literatuur, maar wie weet wordt deze over een paar eeuwen wel als literatuur gezien'. Prachtig, zoals hij 'Er staat een paard in de gang' van André van Duin vertaalde naar meerdere interpretaties met onder andere als 'onderpand' dat dieren in de middeleeuwen door hun instinct, hun natuurlijke drift, symbool staan voor het seksuele. Natuurlijk kan er ook gewoon een echt paard in de gang staan, maar waarom is dan 'buurvrouw Jansen', en niet 'buurman Jansen'? Zo had ik er nog nooit naar gekeken en ik dwaalde weer af naar zijn lessen literatuurgeschiedenis, rond 2012. Wat kan Bas Jongenelen vertellen! 

Ik heb veel boeken die over literatuurgeschiedenis gaan, maar dit boek is zo toegankelijk en luchtig geschreven en tegelijkertijd geniet ik terwijl ik het lees:  het prachtige literaire jargon en zijn  woordgebruik en associatieve zinnen, die ongedwongen in elkaar overlopen: van het ene landschap van woorden ga je vloeiend over  naar het andere landschap. Ik prevaleer Basisboek historische letterkunde boven alle andere werken. Ik ga 'Basisboek historische letterkunde' in mijn lessen dan ook een plekje geven. 

Ik kwam op dit boek door het recente artikel uit het NRC:






 

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...