maandag 9 mei 2016





Anne Frank, het Joods Historisch Museum en Starbucks in Amsterdam met havo 4 en vwo 4 op 29 april 2016 
Wat heeft Amy Winehouse gemeen met Anne Frank en het Joods Historisch Museum? Dat ontdekten de leerlingen van havo 4 en vwo 4 op weg van het Anne Frank Huis naar het Joods Historisch Museum in Amsterdam. ‘Dan was Amy Winehouse dus joods!’ Net zoals Barbara Streisand. Dat maakte het museum voor de leerlingen interessanter en met die bewondering leerden de leerlingen meer over de joodse geschiedenis. Mooi om ook nog eens te weten dat ook de laatst genoemde zangeres het Joods Cultureel Kwartier heeft bezocht. Ze schreef in het gastenboek onder de handtekening van koning Willem-Alexander: ‘On the same page of the King!! Thank you for letting me see the beauty of our people. Juni 2013. Barbara Streisand.’ Die wetenschap maakte ons bezoek aan het museum nog mooier. Je staat er gewoon niet bij stil. Herstel: stond!
 
Gezellig en dapper!
 Amsterdam is natuurlijk erg groot en keer op keer vroegen de leerlingen de weg aan de mensen om ons heen. Wij - de docenten -  vonden dat we de Amsterdamse cultuur al wandelend van dicht bij mee moesten maken. De tram was alleen maar mooi om naar te kijken en om voor op te passen. Al rinkelend reden de trams voorbij. Niemand klaagde en dapper gingen de leerlingen verder Amsterdam in.
Eerst Anne Frank
Door alles te voet te bezichtigen, kregen de leerlingen ook nog eens een minicursusje Amsterdams. Dat gebeurde bij het Anne Frank Huis. Heel erg plat werd uitgelegd door een Amsterdamse meneer die de oorlog ook had meegemaakt hoe hij de eerste dag van de opening van het Anne Frank Huis had meegemaakt en hoe we naar ons volgend doel moesten komen: het Joods Historisch Museum. Maar eerst stonden we voor het Anne Frank Huis met de gedachte hoe het geweest zou zijn om als tiener in dat indrukwekkende huis in de oorlog, ondergedoken, een dagboek te schrijven.
Op naar het Joods Cultureel Kwartier!
Met een gevoel van vrijheid liepen we naar het volgende museum, kwamen we eerst op een pleintje waar een kermis was en in het Joods Historisch Museum konden de leerlingen op een andere manier naar de joodse geschiedenis en oorlog kijken. Iedereen was onder de indruk van het museum en van de tentoonstelling over Amy Winehouse. ‘Haar kleding was zo bijzonder’ en ‘ze zingt zo mooi’, werd er door de leerlingen gezegd.
 
Winkelen en de inwendige mens
Nog nabesprekend liepen we naar meer vrijheid toe, omdat de leerlingen graag een paar uur wilden gaan winkelen en met goede afspraken en in groepjes gingen ze de winkelstraten in. Voor de inwendige mens is er toen ook gezorgd.
 








‘Home sweet home’
En zo eindigden we de dag in de trein, denkend aan Starbucks – het Amsterdams – ‘Oh, ook hier is er kermis’ -  musea – winkelen – eten – en moe maar voldaan naar huis!



 

 

 

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...