De toets leesvaardigheid voor havo 4 komt er weer aan. Deze wordt na de kerstvakantie gegeven. Ik wil de leerlingen ervan bewust maken dat ze bij alle vakken veel meer met lees -, schrijf - en spreekvaardigheid bezig zijn dan ze denken.
Ik besluit een tekst over literatuurgeschiedenis vanaf de middeleeuwen uit Laagland te pakken . Daarmee hebben ze meteen een herhaling van vorige week en worden termen zoals de Verlichting, de Renaissance, et cetera weer eens belicht. Ook onder andere het genre ridderroman zullen ze beter begrijpen.
In paint ben ik aan de slag gegaan met een gescande versie en ik heb dit met de klassen behandeld. De rest van de tekst moesten ze ook zo behandelen (eerst individueel, dan samen) en van daaruit moeten ze gaan samenvatten op papier.
Vanwege de lengte van de tekst was het geen makkelijke opdracht. Mijn doel was de leerlingen ook om die reden extra uit te dagen. Ik kwam helaas tijd tekort. In de volgende les gaan we ermee verder.
Nederlands verbinden aan wat leerlingen nodig hebben om zich persoonlijk te ontwikkelen, is mijn drijfveer en onderliggende visie van mijn lessen. Ik denk procesgericht, verbindend en ik hou van samenwerken en mooie projecten bedenken. Ik ontwikkel deze met diverse didactische werkvormen voor in de lessen, met leerlijnen en einddoelen in het vizier. Ik leg ideeën en weetjes graag vast (en deel ze), omdat ik trots ben op mijn beroep docent Nederlands en ontwikkelaar. Ook schrijf ik graag.
-
https://www.trouw.nl/cultuur-media/mildheid-en-genade-maakt-een-comeback-dankzij-premier-rutte~b5b2aacd/?utm_source=link&utm_medium=app...
-
'We are Lady Parts' zou iedereen moeten kijken. Ook voor leerlingen vanaf de derde is deze serie een aanrader, omdat veel aspecten/v...