Naast het lezen van boeken en het actief bezig zijn met de leerlingen met het verwerken ervan, ben ik plannen aan het bedenken voor gedocumenteerd schrijven en leesvaardigheid. De eerste betreft havo 5 en de andere is bestemd voor havo 4.
Alles omtrent gedocumenteerd schrijven is al geregeld op school: het onderwerp staat vast, de pakketten zijn uitgedeeld, de opdracht is er ook al. Nu nog de weg er naartoe.
Opdracht 1: simpel: nummeren en globaal doornemen van de artikelen (50 blz.)
Opdracht 2: belangrijke zinnen markeren, woorden die moeilijk zijn opzoeken
Opdracht 3: werken met expertgroepen: iedere groep is verantwoordelijk voor een aantal artikelen en maakt er een samenvatting van.
Opdracht 4: discussie-opdrachten
Opdracht 5: stijl - en spellingoefeningen
Opdracht 6: oefenopdrachten/ feedback van elkaar en herschrijven.
Nu bedenk ik ook dat ik een ingezonden brief uitkies en de leerlingen dus een alinea laat schrijven.
In havo 4 is leesvaardigheid aan de orde. De filmpjes van de heer Kuiper heb ik ingezet. Dus de hoofdstukken 1 tot en met 5 uit Nieuw Nederlands zijn samengevat op een visuele manier. Nu maak ik uit elk hoofdstuk een tekst met met opdrachten met de leerlingen, zodat alle onderwerpen worden geoefend. Daarnaast mogen ze werken aan werkstuk 2 en aan leesboek 2. Ook ga ik van de week aan de slag met type vragen en het examen. Ook wil ik activerende opdrachten met elke tekst doen. Tekst opdelen in blokjes en iedereen vertelt zijn deel; type vragen bespreken en aan de hand daarvan een tekst geven en zelf vragen laten bedenken; laat de leerlingen zelf een tekstinhoud in de juiste volgorde leggen, enzovoort.
Nu ga ik aan de slag met werkstuk 2 van havo 4: één leerling vroeg nog om een verklaring bij de stromingen.
Nederlands verbinden aan wat leerlingen nodig hebben om zich persoonlijk te ontwikkelen, is mijn drijfveer en onderliggende visie van mijn lessen. Ik denk procesgericht, verbindend en ik hou van samenwerken en mooie projecten bedenken. Ik ontwikkel deze met diverse didactische werkvormen voor in de lessen, met leerlijnen en einddoelen in het vizier. Ik leg ideeën en weetjes graag vast (en deel ze), omdat ik trots ben op mijn beroep docent Nederlands en ontwikkelaar. Ook schrijf ik graag.
-
https://www.trouw.nl/cultuur-media/mildheid-en-genade-maakt-een-comeback-dankzij-premier-rutte~b5b2aacd/?utm_source=link&utm_medium=app...
-
'We are Lady Parts' zou iedereen moeten kijken. Ook voor leerlingen vanaf de derde is deze serie een aanrader, omdat veel aspecten/v...