Nederlands verbinden aan wat leerlingen nodig hebben om zich persoonlijk te ontwikkelen, is mijn drijfveer en onderliggende visie van mijn lessen. Ik denk procesgericht, verbindend en ik hou van samenwerken en mooie projecten bedenken. Ik ontwikkel deze met diverse didactische werkvormen voor in de lessen, met leerlijnen en einddoelen in het vizier. Ik leg ideeën en weetjes graag vast (en deel ze), omdat ik trots ben op mijn beroep docent Nederlands en ontwikkelaar. Ook schrijf ik graag.
zaterdag 3 februari 2018
Excursie naar de Tweede Kamer en ProDemos met havo 5/Farelcollege
Wat een interessante dag! Ik maak voor de tweede keer onder leiding van de geschiedenisdocent met havo 5 de excursie 'De Tweede Kamer' mee. ProDemos verzorgde weer een mooi en leerzaam programma. 'Om jongeren te betrekken bij politiek en rechtsstaat heeft ProDemos een aantal activiteiten en producten ontwikkeld. Hiermee wordt aangesloten bij de onderwijsdoelstellingen van de vakken Maatschappijleer en Geschiedenis' (www.prodemus.nl).
Vanuit de bus naar het binnenhof wandelend, werd het al interessant. Onder andere 'Het torentje van Rutten' werd aanschouwd en bewonderd. Daarna, het eerste deel op 31 januari, bestond uit algemene informatie over de politiek in Nederland, toen gingen we het binnenhof op om binnen het een debat bij te wonen om vervolgens te quizzen, waarbij ProDemos wederom uitlegde wat de spelregels zijn van de democratie en rechtsstaat en ook laat ProDemos zien wat leerlingen kunnen doen om invloed uit te oefenen in de gemeente, de provincie, het land en Europa.
Na het quizzen kwam het praktijkgedeelte waarbij de leerlingen productief betrokken werden bij kennisvragen over politiek en de rechtstaat. Hierbij kregen ze een certificaat.
Voor Nederlands was het ook een interessante dag vanwege onder andere het debatteren. Ik verwijs hierboven naar het debat over numerus fixus in het hoger onderwijs en in de discussietechnieken kwamen de regels naar voren die we bij Nederlands bespraken. Het mooie moment was daar toen de minister persoonlijk werd omdat hij zich beledigd voelde, hij ging dus op de man spelen en de voorzitter gaf de regel aan om zich te richten tot de voorzitter zelf.
Ik merkte dat de leerlingen zich verbaasden over de manier van discussiëren en ze verbaasden zich over het gebruik van het mobieltje tijdens de discussies. Natuurlijk moesten ze stil blijven op het moment dat ze het debat observeerden, maar daarna kwamen de tongen erover los. Jinne, onze gespreksvoerder van ProDemos, legde uitvoerig uit wat er precies gebeurde en liet de leerlingen nog een stuk van het gebouw zien. Ook kregen ze deze welbekende folder erbij:
Bronnen: https://www.scienceguide.nl/2018/01/pvv-nederlandse-studenten-voorrang-numerus-fixus/
https://www.prodemos.nl/speciaal/
-
https://www.trouw.nl/cultuur-media/mildheid-en-genade-maakt-een-comeback-dankzij-premier-rutte~b5b2aacd/?utm_source=link&utm_medium=app...
-
'We are Lady Parts' zou iedereen moeten kijken. Ook voor leerlingen vanaf de derde is deze serie een aanrader, omdat veel aspecten/v...