vrijdag 16 oktober 2020


Stichting Lolmakers, workshop, mogelijk gemaakt door ONZ
(https://www.onderwijsnetwerkzuidholland.nl/)
15 oktober 2020

'Ga met een groep jongeren zeilen, ga als docent mee en kijk hoe er een minimaatschappij ontstaat binnen een groep, waarbij je de leerlingen bezig ziet zijn, zoals ze dat in een klassensysteem niet zouden doen: ze hebben de regie, ze leren van elkaar, ze leren aan jou, jullie leren van elkaar. De jongeren weten best hoe ze moeten handelen en jij als docent hoeft niet altijd de persoon te zijn met het enige antwoord. Ook komen de 21e-eeuwse vaardigheden vanzelf aan bod. Voor jou als docent ligt er ook een uitdaging te wachten: durf kwetsbaar te zijn.'

Een van de drie bijeenkomsten was gisteren. Inspirerend en soms zijn er oude bekendheden gegoten in een andere context, daardoor niet minder interessant en zeker iets om over door te denken en hopelijk ook iets om door te mogen geven. 



Motivatie en visie 'Lolmalers': 
Hoe krijg je het vuurtje aan bij jongeren om te willen leren? Daar hebben we drie bijeenkomsten voor. Hoe krijg je die omgeving waarbij leren normaal is? Hoe krijg je een school waarbij geleerd wordt met een knipoog, het is net iets anders. Hoe krijg je het voor elkaar dat je buiten de lessen ook bezig bent met leren binnen andere contexten. De school waarbij docenten en iedereen zeggen: 'It's happening! Er gebeurt hier iets.' Dat is hetzelfde als dat momentje in de les waarbij je dat ook vaker voelt: 'Woehoeee, er gebeurt iets bij de leerlingen!' We kennen allemaal dat soort momenten. 


Vijf 'highlights':

1. Wees authentiek: wie authentiek is werkt vanuit zijn hart. Op die manier ben je niet alleen een motivator, ook een inspirator. 

2. Motiverende rol versus inspirerende rol: 




3. De school is te vergelijken met een ecologisch systeem. Een geheel waarbij alles en iedereen samengaat en het ene invloed heeft op het andere. Leer anders naar je school te kijken. Zie hoe iedereen functioneert en kijk hoe er (samen)gewerkt wordt. Zo zie je ook waar het anders kan om het systeem te verbeteren. 





4. Wij zijn inspiratoren. Wij hebben die zelf ook. Wie dan? werd gevraagd. Mijn kinderen (de kwetsbaarheid van tiener zijn; een krantenbericht waarin stond: 'Leren zonder boeken kan ook' (ik haat methodes en leerboeken, planningen end ergelijke die het spontane leren uitbannen; de trainers op Curaçao: werk vanuit de praktijk. En zo laten we ons weer elke dag inspireren door anderen, gebeurtenissen, et cetera. 


Op naar de volgende bijeenkomst van 'Lolmalers' met een aantal opdrachten. Eerst wil ik de kennis van vandaag laten bezinken en wil ik nadenken over het ecologisch systeem op het Farelcollege. Ik heb daar wel een positief idee over. Een andere gedachte de ik uit wil werken is hoe de zelfregie bij jongeren te verbeteren, als verlenging van 'de verantwoordelijkheid leggen bij de leerlingen'. Volgens mij volgt de regie in handen nemen op het nemen van verantwoordelijkheid. Ik heb me vandaag in ieder geval weer laten inspireren: oudere kennis in een nieuwer jasje en deze kennis blijven toepassen en verbeteren. 





























Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...