zaterdag 24 oktober 2020

Mijn top 3 voor de komende paar weken, welke ik met de leerlingen deel en hoe ik probeer de leerlingen te motiveren en te inspireren...

Ik ging de uitdaging met a5a aan om in de herfstvakantie drie boeken te gaan lezen. De leerlingen keken mij lachend en ongeloofwaardig aan en de meeste gaven zonder schaamte aan geen boeken te gaan lezen. Een tiental leerlingen zei er een te gaan lezen. 

Om welke drie boeken gaat het bij mij? 'Denk je dat jij ze ook interessant vindt? Waarom wel, waarom niet?' schreef ik in een stukje in Teams aan de leerlingen. Nou, in ieder geval heeft een schrijver er ooit - in 2018  - bij de nominaties van de Gouden Strop gestaan (https://www.tzum.info/2018/04/nieuws-longlist-bookspot-gouden-strop-2018-met-renate-dorrestein/), de andere schrijver is naar Polen geëmigreerd en heeft vanuit Polen een boek geschreven en de derde heeft naar aanleiding van een MeToo-zaak een boek geschreven. Actueler dan dat kan haast niet. Dus ik heb afgewisseld: van spannend (Dorrestein) tot actueel (Hiemstra) naar een oorlogsboek (ingrijpend), van Pieter van Os. 
'Wat hebben jullie allemaal gelezen?' Durf dat hier op te schrijven en zo motiveren we elkaar. Ik eindigde mijn berichtje met een knipogende smiley. 

De boeken die ik ga lezen en waaruit ik ga voorlezen: 



 

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...