woensdag 5 mei 2021

De Nationale Dodenherdenking van 4 mei 2021: Poëzie in de klas...Prachtig voorbeeld!/Amara van der Elst/poetry slam en spoken word

Dit mooie onderwerp voor poëzie in de bovenbouw havo/vwo heb ik van deze bron: https://www.facebook.com/groups/feed/

Mijn aanvulling is deze: 

Dit onderdeel leent zich voor meerdere mooie educatieve en thematische les - en schooldoelen, en voor literaire doelen. Ik zou er een gesprek over willen voeren. Gisteren beluisterde ik de mooie woorden van een wat oudere mevrouw op tv. Ze zei: 'Tieners mogen zich meer verantwoordelijk opstellen in deze wereld tegenover anderen.' Ik neem dit mee in een lessencyclus voor volgend jaar en ik zal het noemen: 'Literatuur en samenleving'. Ondertitel: Welke rol heb jij als mens  in de samenleving? 

Het begin zal zijn: dit gedicht. Een onderdeel zal zijn: probeer zelf een 'spoken word' te schrijven met dit thema. Dit leent zich weer voor vakoverstijgende activiteiten en voor een thema in de activiteitenweek op het Farelcollege. 

Spoken poetry 



Aanpak: 

Wil je naar aanleiding van het gedicht dat de 19-jarige Amara van der Elst voordroeg tijdens de Dodenherdenking op de Dam aandacht besteden aan poetry slam en spoken word in de klas? Hierbij vier tips:
Tip 1. De complete tekst van haar gedicht vind je op de site van Nationaal Comité 4 en 5 mei: https://www.4en5mei.nl/.../amara-van-der-elst-spoken-word...
Tip 2. In de brochure 'Handleiding voor podiumdichters', een gratis online pdf van Creatief Schrijven, staan bruikbare tips rond poetry slam: https://creatiefschrijven.fra1.digitaloceanspaces.com/...
Tip 3. Bruikbare Nederlandstalige spoken wordgedichten vind je in de bloemlezing 'Hardop', samengesteld door Babs Gons: https://www.atlascontact.nl/boek/hardop/
Tip 4. Bruikbare opnames van Nederlandstalige poetry slamgedichten vind je via het Vimeokanaal van International Literature Festival Utrecht (ILFU), in de vorm van opnames van de finales van het NK Poetry Slam: https://vimeo.com/ilfu
Zijn dit zo ongeveer dezelfde tips als de tips die ik gaf na het spoken word-optreden van Amanda Gorman tijdens de inauguratie van Joe Biden? Yep. Zegt dat iets over de positie van spoken word in verschillende Westerse culturen in 2021? Jazeker.
Veel plezier!

De complete tekst:

waar woorden tekortschieten
raakt de waarheid het hardst
wat gedaan is zouden we liever vergeten
maar niet de lessen die het meebracht
want waar de een niet weet
kan de ander aanvullen
waar we nooit geweten
is soms het schadelijkst
soms willen we alles maar loslaten
maar wanneer we de handen openvouwen
zien we niet wat we allemaal op ons rug dragen
de rouw zelfs voor onszelf onzichtbaar geworden
de wonden ondichtbaar
want hoe verzacht je oude pijn met nieuwe woorden?
is het ‘geleden onder’ of ‘gestreden voor’
wanneer twee verhaallijnen door mijn bloed stromen
waar Indo en Nederlander in één lichaam samenkomen
wie is dan de sterkste vechter in de kooi?
ik leerde half en half maken heel mooi

er is gevochten en gevallen voor waar ik nu sta
ogen nog vochtig in dankbaar bestaan
bewust van verleden
wijzer in het heden
de pijn morgen nog steeds niet volledig verdwenen
er zijn wonden onder de huid die niet helen
nog honderden ongehoorde verhalen te delen
je hoort de echo in de stilte

niet wie harder schreeuwt
maar stiller denkt
niet wie harder schreeuwt
maar stil herdenkt



Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...