zaterdag 23 januari 2021

Online lessen op Het Farelcollege: online toetsen! Een nieuwe uitdaging!

 

Bovenstaand beeld hebben we nu even niet: allerlei leerlingen in de pauze, gezellig, op het plein. De examenklassen zijn er gelukkig wel. Aan de andere klassen geven wij veelal online les en dat doen we steeds beter. 
Deze keer gaan de docenten en de leerlingen zich richten op betrouwbaar (formatief en summatief) online toetsen. Dat betekent dat we de leerlingen weer meer kunnen gaan uitdagen! Op dit moment onderzoeken we bij Nederlands numo.nl en onlineslagen.nl. 


In het kort: 

Ik vind beide websites, waarop online getoetst kan worden, erg goed. Ik heb op numo.nl twee toetsen uitgeprobeerd en ik merk dat er kleine foutjes zijn, inde in plaats van in de, maar dat mag de pret niet drukken. Als ik een leerling was, zou ik deze manier van toetsen en het maatwerk daarbij prettig vinden. Ik vind de (inhoud van de) oefeningen afwisselend en het is eens wat anders dan oefeningen maken in je boek. De instructies zijn duidelijk en ik kan als leerling zien wat ik geleerd heb en hoe ver ik ben. Als docent kan ik zien hoe ver alle leerlingen zijn. 

'Onlineslagen' vind ik een bekroning op ons werk in de examenklassen: extra oefenen. Ik hang de theorie van micro-meso-macro altijd aan en dit sluit er keurig op aan. Er kan naar hartelust geoefend worden door de examenleerlingen. De site biedt tot slot veel mogelijkheden tot differentiatie in havo 5 en atheneum 6.

Ik zeg: 'Doen.' 

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...