dinsdag 12 april 2016

Conferentie met havo 5: theorie leesvaardigheid in de herhaling



Ik heb dus een conferentie gehouden met havo 5. Het doel was om de theorie aan elkaar te vertellen, al lopende en vanuit de groep pikte ik er meerdere leerlingen uit die aan de hand van die herhaling een gastspreker konden zijn.


Eén groep niet/twee groepen wel: bij alle drie het doel bereikt!
Eén groep had niet zo veel zin in een conferentie en de leerlingen gingen in duo's met elkaar de theorie bespreken. Dus dan had ik toch mijn doel bereikt; de leerlingen kozen zelf een manier uit. Twee andere groepen gingen door de klas lopen, liepen naar elkaar en vertelden elkaar over leesvaardigheid en er kwamen gastsprekers uit de groep. 

Mening van de leerlingen
Vreemd, verrassend, wat anders, enerverend.


Mijn leermoment
Gerelateerde afbeeldingIn de voorbereiding: deze werkvorm aankondigen, dus niet spontaan uit laten voeren wat ik dus wel deed. Dan zou ik het thema van de conferentie laten bespreken met een andere klassenopstelling en de theorie laten uitwerken. Van te voren zou ik dan ook 'gastsprekers' uit kunnen nodigen.


Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...