vrijdag 1 april 2016

Een conferentie houden; die neem ik mee!!

Zie https://fdroog.wordpress.com/2016/03/28/5-manieren-om-de-leraar-te-flippen/

Frans Droog is een zeer enthousiaste docent die allerlei zaken deelt met iedereen die geïnteresseerd is in onderwijsvernieuwingen en andere zaken omtrent lesgeven en leerlingen. Hij weet precies hoe leerlingen zijn en denken en hij stelt de leerlingen centraal.

Dit was vandaag weer wat ik tegenkwam van Frans Droog en ik pik de conferentie eruit. We hebben het in havo 4 over vluchtelingen - hierover moeten de leerlingen een betoog schrijven, dus ik vind het houden van een conferentie een waanzinnig idee! Om dit uit te proberen neem ik een week de tijd en laat ik de leerlingen over drie lessen zo'n conferentie houden. Het is kort dag, maar ik wil het echt graag uitproberen.

Dit komt van de heer Droog zijn webpagina:

"Vijf manieren om de leraar te flippen
1. Laat leerlingen lesgeven aan hun medeleerlingen. Dit zorgt ervoor dat zij zich vooraf de kennis tot zich dienen te nemen tot een niveau waarop zij het ook kunnen uitleggen en kritische vragen kunnen beantwoorden. Het onderwerp kan standaard lesstof zijn die anders via uitleg van de leraar en opdrachten zou worden verwerkt. Dit hoeft dus geen extra tijd te kosten. Een heel hoofdstuk kan op deze wijze over groepjes leerlingen wordt verdeeld.

2. Geef leerlingen een probleem om op te lossen. Laat ze hun oplossing presenteren aan de klas, met een toelichting waarom hun oplossing juist is. Wanneer verschillende groepjes met verschillende ‘juiste’ oplossingen komen die zij kunnen verdedigen ontstaat extra leren.

3. Laat leerlingen zelf kiezen. Laat hen op een door henzelf gekozen manier een project maken waarbij de principes van een onderwerp dat zij anders volgens de standaar manier zouden leren aan bod komen. De verwerking zou een video kunnen zijn, een presentatie, een voorstelling, een liedje, zo lang zij de verwerking maar delen met hun mede-leerlingen of voor een publiek.

4. Gedraag jezelf als leerling. Stel vragen aan leerlingen over wat zij geleerd hebben. Laat ze uitleggen, neem geen genoegen met gemompel. Dit zet aan tot meer kritisch denken over wat en hoe zij leren en stimuleert reflectie. Het maakt ze verantwoordelijk voor hun keuzes en de noodzaak deze te kunnen toelichten.

5. Organiseer een conferentie. Geef leerlingen voldoende tijd om zich voor te bereiden op een onderwerp, individueel of in groepjes. Laat leerlingen hun kennis presenteren via een poster. Het publiek op de conferentie zijn hun klasgenoten, of als het te organiseren valt ook leerlingen van andere klassen en docenten en ouders. Geef de leerlingen vooraf ook de opdracht zelf kritische vragen over hun eigen poster voor te bereiden.

Bron: http://www.steve-wheeler.co.uk/2014/03/flipping-teacher.html "

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...