zaterdag 29 november 2014

Afronding leesbeleving deel 1,op naar 2 en het geven van cijfers

Maandag en dinsdag kan ik mijn leerlingen uit havo 4 echt laten zien wat ze eigenlijk voor geweldig werk gedaan hebben. Schiet me ook te binnen dat ik na verwerkingsopdracht 2 of 3 zal gaan vragen of ik de leerlingen echt intensiever met hun boek  bezig zijn geweest. Ik wil graag weten of ze zich meer voor literatuur zijn gaan interesseren; of ze er nu anders naar kijken. Ook wil ik weten waar dat verschil dan in zit en welke ontwikkeling ze hebben doorgemaakt en of ze nu bijvoorbeeld ook anders kiezen voor een volgend boek.

Nu ga ik cijfers geven voor hun producten in de reader; ook voor de geplastificeerde werken. Ik ga vooral letten op die beleving. Een onvoldoende krijgen is er niet bij. Ik vind eigenlijk dat ik geen cijfer ervoor zou moeten geven, maar de leerlingen hebben dat nu eenmaal graag. Dat kan ik nu niet veranderen. Dat zit erin gebakken. Als ze het werk hebben ingeleverd en als ik groei bespeur doordat ze wat ze hebben bedacht na het lezen van het boek, dan heb ik mijn doel bereikt. Ik ga ervan uit dat geen een leerling heeft gedacht van 'Ik lever maar wat in,'want ze wisten dat het een samenwerkingsproject was, waarbij ze wisten dat anderen hun werk konden lezen of bekijken.

Alle vier de havo 4-klassen krijgen alle vier de readers te lezen. Ik stuur ze in de les door en de vraag zal zijn: welk boek zou je nu willen gaan lezen? Welk boek trekt je aandacht en waarom? De reader zal altijd in te zien zijn en als we het over literatuur hebben, haal ik ze er ook bij.

Tot slot spelen de readers ook een belangrijke rol in het boekencafé. Daar zullen alle opdrachten uitmonden. Opdracht 2 is namelijk: verbeeld wat je beleeft in een trailer, of een animatie, of met muziek.

Vooruitblik
Opdracht 3 is voor iedereen hetzelfde omdat dat in het programma zit. Dat kan ik verdedigen onder het kopje uitdaging, omdat het een betogende presentatie is. De leerlingen krijgen tien minuten om te vertellen wat ze van hun boek vinden. In dat betoog moet een aantal zaken de revue passeren. Op die manier leren ze weer anders naar het boek te kijken.

Op naar opdracht 2.



Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...