vrijdag 21 november 2014

Over de streep en Kagan met coöperatieve leerstrategieën in één les

De rapportvergaderingen komen eraan en ik wil de leerlingen uit mijn mentorklas havo 4 actief mee laten denken over wat hen te doen staat. Maar dat wil ik op een coachende manier doen en ik stuur mijn collega's de volgende mail:

Beste collega's,

Spontaan kwam ik op het volgende idee:

Ik heb 16 leerlingen die overgaan op dit moment, 3 leerlingen die uit moeten kijken en 8 leerlingen die echt als een baksteen zakken. 

Ik zeg nog niets over het doel. Ik ga de leerlingen indelen in drie groepen. 
Ik stel vragen aan de hele groep:
1. Waarop denken jullie dat deze indeling gebaseerd is? (daar komen ze snel achter) Ik doe dit, omdat ik wil dat ze voelen hoe het aan het eind van het jaar zal zijn. Dat gevoel wil ik wegnemen door ze de volgende vragen te stellen:

2 Hoe wil je dat het zal zijn dit jaar? Waar zou je willen staan? Waar wil je blijven? Waar voel je je goed? Ga maar. Dat vraag ik aan elke groep. 

Ga maar weer even terug, want het is nog niet zo ver. 

3. Wat moet je eraan doen om daar te komen, waar jij wilt zijn?

Deze vraag gaan ze in groepjes beantwoorden en opschrijven op A3-papieren. Daarna lezen ze elkaars papieren. 

Niet zo maar. 

Ik deel de groepjes in; ik heb per groep één leerling die zou blijven zitten, twee coaches die over zouden gaan en als het kan één leerling die zou kunnen blijven zitten. Dit idee van coaching in een groep heb ik gebaseerd op Kagan ('Coöperatief leren'). 

Ze gaan in op de vragen: wat moet ik hetzelfde laten? Wat kan ik verbeteren? Waar had ik succes? Waar kun je dat succes nog meer toepassen? Wat kan een ander mij voor advies geven? Daar maken ze een mindmap van met in het midden iets van succes verkrijgen, of wat ze willen verzinnen; een positieve kreet. Dit geldt allemaal voor de leerlingen die het goed doen, maar ook voor de leerlingen die het minder goed doen. 

Ik laat de leerlingen hun A3 ophangen en iedereen bekijkt  de papieren en maakt een verslag van hun voornemens. Die voornemens zouden ze thuis kunnen bespreken met hun ouders. Ik neem ze ook graag in om ze op deze manier te kunnen coachen. 

Hamvraag: wat heb je vandaag van jezelf geleerd? Wat neem je je voor? 

Het zou kunnen eindigen met: als ik zo te werk gaan zoals ik mezelf heb voorgesteld in het verslag, waar sta ik dan aan in de loop van het jaar? 

Natuurlijk zijn er ook nadelen te verzinnen. Gevoeligheid, etc. Maar ik denk door de leerlingen te laten meemaken waar ze kunnen staan, dat ze meer gemotiveerd zullen zijn. 

Ik wilde dit graag met jullie delen. 

Groetjes,
Astrid

De les is dezelfde dag gegeven en ik vind dat ik een succeservaring heb gehad, omdat de leerlingen met goede punten kwamen. Het vervolg is nu de coaching en het erop doorvragen. 



Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...