zondag 23 november 2014

Praten over Literatuur/boek 1/leesbeleving

 Zo maar een paar opdrachten van de 10 uit de powerpoint gehaald waar de leerlingen uit konden
kiezen. Het draaide om leesbeleving en ik wilde differentiëren: van tekenopdrachten tot en met echte schrijfopdrachten.
De opdracht waarbij de leerlingen twee recensies mochten vergelijken is het meeste gekozen. De mindmap scoorde ook hoger dan de andere werkvormen. De leerlingen kiezen al snel voor het traditionele, maar gelukkig is er wel wat afwisseling. Het artistieke kwam er bij sommigen wel uit.

Ik plaats hieronder een paar voorbeelden van leerlingen die vooral visueel hebben gewerkt.
Ik heb een aantal mooie werkjes geplastificeerd voor de 'nabeleving'. Ik laat de leerlingen zelf erover vertellen en ik weet zeker dat ze dat appreciëren, omdat ze er hard voor gewerkt hebben en het gaat om 'POL'.  Uiteraard telt dat niet voor iedere leerling. Dat is het bekende verhaal.





De reünie






Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...