zondag 9 november 2014

Boekencafé binnen POL: Praten over Literatuur voor havo 4

14 november...spannend....eerste opdracht wordt verricht...hoe creatief zullen de leerlingen zijn??

De leerlingen reageren enthousiast en grappig. 'Oh, café, bier.' Ik voel me nog meer uitgedaagd om het boekencafé ten uitvoer te brengen. Dat ze er zulke geintjes over maken vind ik alleen maar positief. Het maakt ze toch nieuwsgierig.

Zoetjes-aan informeer ik de havo 4-leerlingen over het plan, wat voor mij extra uitdaging biedt, omdat ik nog lang niet weet hoe dat er omstreeks mei/juni uit gaat zien. Ik voel me totaal afhankelijk van het enthousiasme en de input van de leerlingen 4. Ze lachen een beetje als ik bescheiden vertel dat het een project is dat POL heet: Praten over Literatuur. En dat praten over literatuur elkaar motiveert om te lezen. En dan zeg ik er ook voorzichtig bij: "Wij zijn de enigen die hieraan werken!"Ik verwonder mezelf.

Ik krijg nog maar weinig 'hulp'of  'ja, ik heb dat ook gedaan en zo en zo moet je dat opzetten'-  uit het onderwijsveld. Het verwondert me dat er wel veel enthousiasme is en ik dacht dat ik het wiel niet hoefde uit te vinden, maar dat valt tegen en tegelijkertijd vind ik het totaal niet erg.

Plan 1 wordt 14 november door de leerlingen aangeleverd: een tijdschrift per klas. Materiaal voor en door de leerlingen over literatuur. Jammer dat ik hier mijn powerpoint niet kwijt kan. Toch maar een prezi met een link maken dan?

Ik wacht op de opdrachten en ik ga mooie voorbeelden op mijn blog plaatsen.

Ik ben benieuwd!

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...