zaterdag 29 november 2014

Even de rem op voortvarende project 'Leesvaardigheid in een nieuw jasje'?

Ja! Ik moet mezelf even remmen en meerdere docenten zullen zichzelf hierin herkennen. Als je nu eenmaal het woordje 'project'of 'vernieuwen'tussen je voor - en achternaam hebt staan, dan moet je soms wel even stilstaan. 'Hold your horses', hoor ik een collega een paar jaar geleden nog zeggen.
De leerlingen hebben soms ook even behoefte aan rust en 'back to basics'. We kunnen niet aan het stuiteren blijven en ik denk dat concentratie en focus ook meer bij leesvaardigheid passen. Maar ik wil er wel wat mee. Wat dan?

Ik wilde op de eerste plaats meerdere teksten over één onderwerp aanbieden. Daarnaast wilde ik 15 onderwerpen zoeken met de teksten erbij, natuurlijk, en ik zou de leerlingen hebben gevraagd er 5 van te lezen en er keuzeopdrachten bij te maken gerelateerd aan leesvaardigheid (bijvoorbeeld: bedenk zelf vragen bij de tekst). Deze teksten zouden vakoverstijgend zijn, actueel en ik zou teksten zoeken die blijvend aangeboden konden worden. Het zou een reader zijn die ik elke keer aan zou kunnen vullen en zo zouden we ook het nieuws wat beter kunnen volgen, Ook zou er in de reader in het begin aandacht moeten zijn voor waar ze uiteindelijk in havo 5 eindigen: het examen. Tot slot wilde ik dat de leerlingen een dossier bij zouden houden.

Wat hierboven staat, ga ik allemaal nog steeds doen op het dossier na, maar ik zal in deze het boek volgen. Nieuw Nederlands biedt uitstekende opdrachten aan. Daar is niets mis mee. Ik kreeg wel wat weerstand daarbij. ('Alweer een dossier!! We moeten al zoveel') . Ik denk dat die geluiden realistisch zijn. Ze zijn zich al aan het focussen op hun leesboek, dan literatuurgeschiedenis er nog bij. Laat ik bij leesvaardigheid dan wel bemiddelen tussen dossier en Nieuw Nederlands. Wat ik ook meeneem is het proeven aan het examen. Ik ga nu nadenken of ik de leerlingen deze (voor een deel) laat maken of niet. De ene zegt dat ze er nog niet aan toe zijn en de andere zegt dat het een goede oefening is en dat het wel kan. Dat wordt vervolgd....

Kortom: ik gooi de rem er een beetje op. Ik vernieuw in het klein door de eindfase te laten zien, sowieso door voor activerende opdrachten te zorgen en door enkele andere teksten te zorgen naast de methode. Vijf teksten. leerlingen in groepjes: laten lezen en samenvatten en er dan iets mee laten doen. Of de teksten laten rouleren. We kunnen alle kanten op. Dat maakt het onderwijs zo uitdagend! Ook dat moet in ieder geval nog een mooi staartje krijgen. Volgend jaar ga ik er dan een echt ander jasje omheen doen.

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...