woensdag 19 november 2014

Literatuur mixen met lees-, schrijf - en spreekvaardigheid

De toets leesvaardigheid voor havo 4 komt er weer aan. Deze wordt na de kerstvakantie gegeven. Ik wil de leerlingen ervan bewust maken dat ze bij alle vakken veel meer met lees -, schrijf - en spreekvaardigheid bezig zijn dan ze denken.
Ik besluit een tekst over literatuurgeschiedenis vanaf de middeleeuwen uit Laagland te pakken . Daarmee hebben ze meteen een herhaling van vorige week en worden termen zoals de Verlichting, de Renaissance, et cetera weer eens belicht. Ook onder andere het genre ridderroman  zullen ze beter begrijpen.
In paint ben ik aan de slag gegaan met een gescande versie en ik heb dit met de klassen behandeld. De rest van de tekst moesten ze ook zo behandelen (eerst individueel, dan samen) en van daaruit moeten ze gaan samenvatten op papier.

Vanwege de lengte van de tekst was het geen makkelijke opdracht. Mijn doel was de leerlingen ook om die reden extra uit te dagen. Ik kwam helaas tijd tekort. In de volgende les gaan we ermee verder.

Met havo 4 een klasse - klassenreader maken! Contextrijk of niet?

Vandaag ga ik dat idee uitwerken.  Natuurlijk is dit niet iets nieuws, maar dat met die recensies vind ik weer wel vernieuwend en ik vind da...